FAQ

Här får du svar på några av de vanligaste frågorna. Vår FAQ är under uppbyggnad.

Vad händer med vår hemsida om vi avslutar vårt medlemskap i Sveriges Konstföreningar?

Hemsidan är en medlemsförmån. Väljer konstföreningen att avsluta sitt medlemskap i Sveriges Konstföreningar kommer hemsidan att inaktiveras. Den kommer att finnas kvar och kan återaktiveras om ni ändrar er angående medlemskapet, men besökare kommer inte längre att kunna se hemsidan.

Jag har glömt mitt lösenord.

Har du glömt lösenordet för att logga in så kan du återställa det genom att klicka på länken “Glömt ditt lösenord?” under inloggningsrutan. Då skickas ett mail till den adress som finns registrerad för administratören för er hemsida med instruktioner om hur ni återställer lösenordet. Om det inte fungerar kontakta oss på info@sverigeskonstforeningar.nu så hjälper vi dig.

Kan vi använda ett eget domännamn?

Om konstföreningen har ett domännamn t ex konstforeningentest.se så kan man via sitt nuvarande webbhotell (som Loopia, One etc) där domänen finns registrerad vidarebefordra den till er nya hemsida hos oss. Om du inte vet hur du ska göra kontakta först supporten på ert webbhotell och hör om det är möjligt att genomföra och vilka uppgifter de behöver för att kunna genomföra det. Därefter kontaktar du oss så det blir rätt på er nya sida.

Observera att det i vår tjänst inte igår någon e-post eller eget domännamn, utan har man ett befintligt domännamn och e-post på ett webbhotell  idag så måste man även  fortsättningen betala för att det ska fungera. Det som ingår i vårt erbjudande är en hemsida med en adress efter följande namn konstföreningensnamn.konstforeningar.se

Vad gäller för bilder på vår hemsida?

Konstnärliga verk är skyddade av upphovsrätten under upphovspersonens livstid och därefter i ytterligare 70 år. Det är upphovspersonens dödsår som räknas.

För att göra det enklare och billigare för konstföreningar har Bildupphovsrätt i Sverige  i samarbete med Sveriges Konstföreningar tagit fram ett särskilt anpassat bildlicensavtal för konstföreningar. Genom att teckna ett avtal kan konstföreningar använda upphovsskyddade konstverk på sin hemsida och i sociala medier. Läs mer om avtalet på Bildupphovsrätt i Sveriges hemsida.

Enligt Bildupphovsrätt kan konstföreningen inför en utställning fritt återge 1-2 verk i marknadsföringssyfte om det rör sig om en konstnär. Om det är flera konstnärer kan 1 bild/konstnär fritt återges i marknadsföringssyfte. Bilderna kan vara kvar i en månad efter utställningen, men måste sedan tas bort från hemsidan och sociala medier.

Det finns även bilder där upphovsrätten löpt ut eller där upphovsmannen har upplåtit rättigheterna under olika former av Creative Commons licenser som man kan använda. Det är viktigt att först kontrollera vilka villkor som gäller för användandet av bilderna.

Tänk på att fotografer har en egen upphovsrätt. Ett foto som någon har tagit av ett konstverk där upphovsrätten löpt ut, där har fotografen fortfarande upphovsrätten till sitt foto och bilden kan inte användas utan tillstånd.

Se Bildupphovsrätts hemsida för fler frågor och svar om vilka regler som gäller för upphovsskyddat material.

Vad gäller för GDPR på hemsidan?

GDPR (General Data Protection Regulation) är en EU-förordning som började gälla i hela EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen.

När ni som konstförening samlar in personuppgifter (namn, adress, e-post etc.) och lagrar dem t ex i ett medlemsregister ska ni upplysa om varför ni samlar in uppgifterna, hur de används och till vem man ska vända sig till för att ändra eller radera uppgifterna.

Längst ner i sidfoten på er hemsida finns en länk till “Läs mer om dataskydd här”. Vi har där lagt upp en mall om GDPR som föreningen kan använda. Föreningen kan ändra och anpassa texten så det stämmer överens om hur ni samlar in och använder personuppgifter.

Integritetsskydds myndighetens hemsida finns vägledning för föreningar och medlemsorganisationer med allt du behöver veta om GDPR.

Hur ändrar jag mottagare av formulär på hemsidan?

När vi skapar er hemsida så använder vi den e-post som ni angett till hemsidans administratör som mottagare av formulären. Vill du ändra mottagaren till ett formulär läs mer om hur formulären fungerar och hur du själv kan ändra mottagare här.

Var ska vi ladda upp protokoll och andra dokument?

När du redigerar en sida finns det en modul som heter “Relaterat” där du kan ladda upp olika dokument (Word, PDF etc) eller göra en länklista till olika hemsidor.  Dokumenten hamnar som länkar i högerspalten på hemsidan.

Hur lägger jag till vår hemsida på kartan över anslutna konstföreningar?

Sveriges Konstföreningar har på sin hemsida en Google karta där vi placerat ut alla våra anslutna konstföreningar efter ort. Här finns också möjlighet att ange en länk till konstföreningens hemsida. Vill ni lägga till er hemsida kontakta oss på info@sverigeskonstforeningar.nu så gör vi det centralt. Det är ingenting som sker automatiskt.

Kan vi ha en extra adminströrer till vår hemsida?

Konstföreningen kan själv inte lägga till fler administratörer. Utan du behöver kontakta oss för att lägga till en extra administratör. Ange e-postadress till administratör som ska läggas till när du mailar oss.

Hur syns vi i Google sökresultat?

Eftersom er hemsida är helt ny kan det ta ett tag innan den indexeras av Google och andra sökmotorer. Hur högt upp den sedan visas i sökresultatet beror på flera olika saker. Några tips är att se till att uppdatera er hemsida ofta. Har välskrivna texter och ange gärna er konstförenings namn i löpande text och andra sökord som förknippas med er förening, som konstlotteri, utställningar, bli medlem etc. Har ni äldre material på en annan hemsida så flytta över det som känns relevant till den nya hemsidan. Länka till sidan i sociala medier eller se till att den nya hemsideadressen finns med i olika sammanhang på nätet. Har ni kvar den gamla hemsida se till att ni på den hänvisar och länkar till er nya hemsida.