Inställningar

För att anpassa hemsidan för just er förening behöver du initialt göra vissa inställningar. Dessa görs under "Inställningar" i vänstermenyn.

Färger

Du har möjlighet att justera färgerna på er sida så att de stämmer överens med de färger ni använder i din förenings grafiska profil.

Ovan valda färgkombination ger detta resultat.

Det går bra att pröva sig fram tills man har hittat ett lämpligt uttryck, men vi rekommenderar sen att hålla kvar vid detta så att besökaren känner igen sig när den återkommer till sidan.

Tänk på att inte använd för mörk bakgrundsfärg då det krävs kontrast mot textfärgen för bra läsbarhet.

Logotyp

Ni behöver ladda upp er logotyp för att tydligt visa att det är ni som är avsändaren på er sida. Det är viktigt att kvaliteten på logotypen är så bra som möjligt för att ge ett bra helhetsintryck. Vi rekommenderar SWG, PNG eller GIF som filformat.

Om ni vill att logotypen ska få samma bakgrundsfärg som sidan så krävs det att filen sparas med transparent bakgrund. Om ni inte vet hur detta görs be om hjälp, det kommer göra väldigt stor skillnad på helhetsintrycket om logotypen blir rätt.

Logotypen ska ha så små marginaler som möjligt. Detta går att beskära i efterhand i WordPress om er fil inte redan är skapad så. Klicka bara på bilden och väl “Beskär”, markera ut ramen och tryck sen igen på “Beskär”.

Galleri

Här kan du välja namn på sidan galleri. Det namn som du väljer kommer sedan att visas i menyn. Du kan välja mellan Galleri, Portfolios, Medlemmar och Konstrunda.

Google Statistik

Om du har ett Google Analytics konto ska du ange ditt kontos id här så kan du sedan analysera din besöksstatistik. Google har instruktioner på svenska om hur du kommer igång med Google Analytics. https://support.google.com/analytics/answer/10269537?hl=sv&ref_topic=9303319. Börja med att skaffa ett konto, ange vilken webbplats som ska mätas och kopiera och klistra sedan in det unika ID i fältet under inställningar på er hemsida.

Kontaktperson

Här anger du kontaktperson eller en info-adress till er konstförening. Mailadressen kommer sedan att visas som en klickbar länk i er sidfot.

Sidfot

Lägg till kontaktuppgifter och länkar till sociala medier i sidfoten längst ner på avdelningen “Inställningar”.